3) اتصال لوله ها- اتصال چسبی 

-   این لوله ها بهتر است قبل از نصب ، پخ زده شوند.

-   توصیه اکید می گردد چسب را از تولید کنندگان معتبر تهیه نمایید زیرا ترکیبات چسب باید به صورت کاملا در بسته و دور از گرما حفظ شوند. در ضمن ، در موقع مصرف این چسب ها باید به تاریخ مصرف آنها نیز دقت شود.

-   به نکات اشاره شده در استاندارد ISIRI 2002  استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران رعایت شود. چسب مخصوص پی وی سی نسبت به دما حساس بوده و در سرما و گرمای شدید، تغییر حالت می دهد. لذا از این چسب ، نباید در دمای زیر صفر یا بالاتر از 43 درجه سانتی گراد استفاده نمود.

-  از رقیق کردن چسب خودداری  نمایید مگر آنکه تولید کننده چسب ، این کار را مجاز دانسته باشد. چسب قبل از استفاده به خوبی به هم زده و مخلوط شود.

-  قبل از چسب زدن ، حتما بخش نری لوله و کوپله را با پارچه تمیز و خشک کنید. این سطوح نباید چرب باشند.

- از به کار بردن مقدار اضافه چسب خودداری نمایید.

- چسب را به وسیله بری تمیز و خشک در جهت طول لوله بر روی لوله بزنید.

-  جهت جلوگیری از جمع شدن چسب و ایجاد حباب ، بهتر است جهت حرکت برس در محور لوله باشد.

-  دقت شود در قسمت کوپله پوشش چسب نازک ولی سطح خارجی انهای لوله باید مقدار بیشتری چسب استفاده گردد.

لوله پی وی سی با اتصالات چسبی

- سایز انتخاب شده برس نیز در راحتی کار موثر است. به عنوان نمونه برای اتصالعی با سایز بزگتر از  mm 75 ، برسی با پهنای mm 25 بهترین گزینه است.

- بلا فاصله پس از این کار ، لوله را بدون ایجاد چرخش تا انتها در داخل کوپه نمایید. در هنگام ورورد لوله به کوپله از چجرخاندن آن جلوگیری کنید.

-  جهت جلوگیری از خشک شدن چسب و برای سرعت بخشیدن به کار برای سایز های بالای mm 110 ، بهتر است دو نفر کار چسب زنی را انجام دهند ( یک نفر بر روی لوله و یک نفر بر روی کوپله )

- بلافاصله پس از آن چسبهای اضافه را با کاغذ جاذب و یا پارچه تمیز کنید .

- بلافاصله پس از جفت کردن لوله ها (اتصال ) نباید هیچگونه تکان ، کشش و یا فشار زائد به آن وارد شود چون چسب کاملاً خشک نشده است .

- برای سایزهای زیر 63mm ، زمان خشک شدن در حدود 5 دقیقه و برای سایزهای بالاتر ، نیم ساعت است. بخارهای چسب باید برطرف گردد . این کار باید حداقل 4تا 5 ساعت به طول انجامد . کلیه شیرها و شیرهای هوا را جهت تخلیه بهتر بخارهای چسب باز بگذارید .

- ترکیبات چسب باید با حل نمودن لایه ای از دو سطح محل اتصال ، سطوح را به یکدیگر جوش داده و به صورت یک قطعه در آورد و حالت جوش پلیمری حتماً به وجود آید .

- زمان لازم برای اعمال فشار داخل لوله پس از چسباندن  معمولاً 24 ساعت است . این زمان به نوع چسب بستگی دارد که توسط سازنده چسب ارائه می شود .

- در صورت بروز نشتی در محل اتصال ، از چسب زدن دوباره خودداری کرده و تعمیر خط را با استفاده از آستین و یا بوشن اورینگی انجام دهید .

 

4) اتصال لوله ها اتصال فلنجی

برای اتصال لوله های پی وی سی به یکدیگر یا اتصال به شیر آلات و متعلقات ، از اتصالات فلنجی استفاده می شود . آب بندی در اتصالات فلنجی با فشرده شدن لاستیک آب بند که در جلو فلنج نصب خواهد شد ، تامین میگردد . اتصال فلنج  به لوله می تواند با استفاده از یک بوشن فلنج دار از جنس U-PVC که در انتهای لوله پی وی سی با استفاده از چسب مخصوص متصل شده است و فلنج فلزی دیگری که از پشت به آن فشار خواهد آورد ، انجام شود . این نوع اتصال ، معمولاً برای وصل کردن دو نوع لوله از جنس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که با استفاده از تبدیل کننده های مناسب ، این اتصال انجام می شود .

دراین گونه اتصالات ، باید دقت شود که پیچ ها به مقدار کافی بسته شود ، زیرا چنانچه پیچ ها بیش از مقدار لازم محکم گردد ، سبب کاهش آب بندی در این نقطه می گردد . با توجه به جدار صاف لوله های پی .وی .سی برای آب بند کردن اتصالات در این روش ها ، فشار کمی از طرف لاستیک به لوله ، سبب آب بندی کامل آن می شود .

5) اتصال لوله ها اتصال پیچی (رزوه ای )

در استاندارد BS 3506  حدید کردن لوله فقط برای لوله های با ضخامت زیاد ( معمولا لوله های بالاتر از 6 میلیمتر ) و تا قطر حدود 450 میلیمتر ، طبق شرایط مندرج در استاندارد ، مجاز است . دراین حالت باید :

-   در محل اتصال پیچی ، کنف و چسب مناسبی استفاده شود .

-   از نوارهای پلی تترافلور و اتیلن برای آب بندی اتصالات استفاده نمود .

-  اتصال لوله پی وی سی به متعلقات و یا ترکیبی از فلز پی وی سی نیز قابل توصیه است .

6) انشعابات

گرفتن انشعابات از لوله های پی وی سی به روشهای زیر انجام می شود :

- استفاده از یک قطعه پی وی سی نیم استوانه که به صورت تزریقی تهیه شده و روی آن انشعاب تعبیه گردیده است . این قطعه با چسب مخصوص به جدار خارجی لوله چسبانیده می شود .

- استفاده از دو قطعه و نیم استوانه از جنس پی وی سی یا فلز که روی لوله با اتصالات از نوع پیچ به یکدیگر و به لوله محکم می شود . آب بندی با استفاده از لاستیک آب بند تامین خواهد شد . انشعاب روی قطعه فوقانی تعبیه می شود و پس از انجام اتصال ، به وسیله چسب مخصوص و یا روشهای دیگر ، انشعاب تامین می شود .

- استفاده از سه راهی های تزریقی ساخته شده مخصوص انشعاب

لوله پی وی سی با اتصالات فلنجی

نصب انشعاب بر روی لوله های موجود و تحت فشار آب ، می تواند با استفاده از قطعات فوق و دستگاههایی که سوراخ با قطر مناسب روی لوله پی وی سی ودر محل مورد نظر ایجاد می کنند انجام شود . قبل از استفاده از این قطعات ، باید از صحت و کیفیت ساخت آنها اطمینان حاصل نمایید .

 7) روانکاوی

- روانسازها درقسمت کونیک (پخ) انتهای لوله استفاده می شوند ، قسمتی که در مادگی فرو می رود نیز تقریبا تا وسط روان کاوی می گردد .

-  برای سطح داخلی کوپله نیز می توانید روانساز را بکار برید . درصورت عدم دسترسی به روان ساز معتبر ، می توانید از صابون و یا مایع ظرفشویی استفاده نمایید .

لوله پی وی سی با اتصالات